452 0040

Aia 25, Kuressaare



EMO ja järjekorrad - miks mõni patsient saab arsti juurde kiiremini?

EMO ja järjekorrad - miks mõni patsient saab arsti juurde kiiremini?

Suvisel ajal suureneb erakorralise meditsiini osakonna koormus märgatavalt. Inimesed liiguvad rohkem, tekib traumasid, esineb allergiaid, erinevaid haiguseid ja üha sagedamini tullakse EMO-sse ka puugihammustuste või kergemate kaebustega.

Sageli tekib patsientidel küsimus:

„Miks keegi, kes tuli hiljem, pääseb arsti juurde enne mind?“

Sellele küsimusele annab vastuse triaaž – süsteem, mille järgi EMO hindab, milline patsient vajab kiiremat sekkumist.

❓ Mis on triaaž?

Triaaž on rahvusvaheliselt kasutusel olev süsteem, mille eesmärk on tagada, et kõige kriitilisemas seisundis patsiendid saavad esimesena abi. EMO-sse saabujat hindab koheselt triaažiõde, kes määrab patsiendi seisundi tõsiduse alusel tema kategooria.

Triaaži eesmärk ei ole kedagi ignoreerida, vaid tagada elu päästmine ja raskete juhtumite käsitlemine esmajärjekorras.

Samal ajal jälgib triaažiõde ka kõigi teiste patsientide seisundit ning vajadusel muudetakse ootejärjekorda. Oluline on teada, et kui ooteajal patsiendi olukord halveneb, saab ja peab ta sellest kohe teada andma.

🪪 Tule EMO-sse dokumendiga

EMO-sse tulles on oluline kaasas kanda isikut tõendavat dokumenti, mis võimaldab patsiendi õigesti identifitseerida ning tervishoiutöötajatel kiiresti pääseda ligi sinu terviseandmetele ja alustada abi osutamist.

Paljud on küsinud, kas siis, kui ei ole dokumenti kaasas, haiglas abi ei anta? (lühike vastus on - antakse küll) Või juhtub nii, et lapse probleemi tõttu haiglasse pöördunud lapsevanem annab registraatorile oma dokumendi, kuigi probleem on hoopis lapsel 🧒. Seega tuleb silmas pidada, et lapsega haiglasse pöördudes on vaja kaasa võtta lapse enda dokument.

📌 Selgituseks – ilma õige inimese süsteemi sissekandmata/registreerimata ei ole võimalik tellida ja teostada ühtegi uuringut ega analüüsi. Haiglal on kohustus ka patsiendi enda ohutust silmas pidades veenduda, et registreeritakse õige patsient ja seda on kõige kindlam teha just dokumendi alusel.

💬 Mõistlik suhtumine aitab kõiki

Kuressaare Haigla erakorralise meditsiini osakond töötab ööpäevaringselt selle nimel, et iga patsient saaks õigeaegse abi.

Mõistmine ja kannatlikkus on oluline osa sellest süsteemist.

Me hindame väga patsientide koostööd ja rahulikku suhtumist ka siis, kui ootamine venib.

👉 Samuti palume kergemate tervisehäirete korral pöörduda pereõe/perearsti poole ning puuki saab väga edukalt ka iseseisvalt kodus õigete vahenditega eemaldada. Samuti saab abi küsida perearsti nõuandeliinilt numbrilt 1220 ja vajadusel vastab küsimustele ka Mürgistusteabekeskus - Terviseamet numbril 16662.

🩺 Triaažikategooriad Eestis:

🔴 Punane – eluohtlik seisund

Kohene sekkumine.

Näiteks: teadvusetus, hingamispuudulikkus, tugev verejooks, äge rindkerevalu.

🟠 Oranž – väga kiire sekkumine vajalik

Seisund võib halveneda minutitega.

Näiteks: tugev valu, hingamisraskus, tugev allergiline reaktsioon.

🟡 Kollane – seisund on stabiilne, aga vajab arstiabi

Patsient peab ootama, kuid teda jälgitakse.

Näiteks: mõõdukas valu, palavik, haavad, luumurrukahtlus.

🟢 Roheline – kerge seisund

Arstiabi ei ole kiireloomuline.

Näiteks: puugihammustus, väike haav, kerge kurguvalu.

🔵 Sinine – mitte erakorraline juhtum

Vajab perearsti või plaanilist abi. Patsient suunatakse võimalusel mujale.

Kes soovib triaaži põhimõtetega lähemalt tutvuda, saab infot näiteks siit:

https://haiglateliit.ee/.../standardimise_projekt_12...

Toredat suve kõigile!